Laskar Pelangi

Monday, January 4, 2010

Filem ini filem pertama aku tonton pada 2010. Ironinya, ia sebuah filem Indonesia. Hari ni, baru 3 Jan 2010, dah 3 kali aku menonton filem ni tanpa jemu. Bukan mahu mengagungkan filem luar tp patut ke aku menafikan kehebatan filem yg baru saja menang filem terbaik Festival Film Asia Pasifik Ke-53 ni?


Filem adaptasi Novel Laskar Pelangi tulisan Andrea Hirata ni mengisahkan
perjuangan 10 murid dan 2 guru untuk mendapat/ memberi pendidikan di Pulau Belitong pada tahun 1970-an. Perjuangan ini lebih istimewa bila secara tidak langsung usaha mempertahankan Sekolah Dasar Muhammadiyah, satu-satunya sekolah agama yg masih tinggal di pulau tersebut. Aku suka dengan konsep yg ditekankan beberapa kali dlm filem ni bahawa sekolah tersebut mementingkan pembinaan insan....kejayaannya tak dapat diukur dengan angka atau statistik.


Dengan cinematography terbaik, dalam Laskar Pelangi, Pulau Belitong kelihatan sgt menarik dengan pemandangan2nya indah. Aku kurang pasti kedudukan sebenar Pulau Belitong di Indonesia....tp dlm filem ni bahasa yg digunakan boleh difahami walaupun kita tak refer kpd sarikata. Komen wifey, bahasanya ala2 Banjar + Jawa.


Terlalu byk adegan menarik jika aku nak pilih dlm filem ni. Tapi antara adegan favourite aku bila anak2 ni nyanyi lagu Seroja....aku mesti senyum sendiri. Filem yg baik hadir dgn skrip yg baik...tp skrip paling fav aku masa scene last, ayat Lintang kpd anak dia " kejarlah pelangimu hingga hujung dunia....jangan pernah menyerah ". Kalau berpeluang, tontonlah Laskar Pelangi. Rating aku : Patut layan (4.5/ 5)





Nidji – Laskar Pelangi

mimpi adalah kunci
untuk kita menaklukkan dunia
berlarilah tanpa lelah
sampai engkau meraihnya

laskar pelangi takkan terikat waktu
bebaskan mimpimu di angkasa
warna bintang di jiwa

menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
bersyukurlah pada Yang Kuasa
cinta kita di dunia selamanya

cinta kepada hidup
memberikan senyuman abadi
walau hidup kadang tak adil
tapi cinta lengkapi kita

laskar pelangi takkan terikat waktu
jangan berhenti mewarnai
jutaan mimpi di bumi

laskar pelangi takkan terikat waktu.

2 comments:

DJ said...

dvd ke?
mana dpt?

Najed said...

as per our conversation. ABO Tayangan Hebat Jan 2010 Channel 952 :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...