Ada ke Soto raya kali ni?

Wednesday, September 30, 2009

Kita masih dlm mood raya ke? Aku rasa dah makin surut lepas cuti raya habis and start keje balik. Tapi sebab nak buat entry ni punya pasai aku cuba jugak bayangkan semula kemeriahan raya hari tu. Tambah2 ramai yg tanya camne pengalaman 1st raya dgn wifey so ni aku nak cerita :P

Raya tahun ni alhamdulillah...meriah, maklum jelah 1st time sambut 1 syawal ngn wifey & family. Sanak saudara pun ramai yg balik berkumpul. Sebut pasai raya, juadah raya kat Sitiawan tak banyak beza dari juadah raya my family kat Raub every year, cam biasa ada rendang, lemang, kuih2 etc... cuma yang takde... soto yg dh jd hidangan wajib my family tiap kali raya. Apapun, gantinya aku dapat Laksa Mee...hidangan yg tetap berunsur rebus2/ sup yg takde minyak2 atau santan....fuh lega :D ops! bukan diet, tu supplement just nak bg tekak tak loya ngn minyak/ santan yg byk dlm rendang, lemang etc...tu je, balun rendang tetap kena balun.

Alang2 dah ada kat Sitiawan, aku beraya ke Teluk Intan, jumpa lias (geng uni dulu) yg dah pindah dari KL sambil nak tgk anak dia yg masuk 4 bln dan aku tak penah jumpa sekali pun. Raya ke 2, sempat jugak buat kunjungan balas faizal (geng opis) yg dtg beraya kat rumah my in law ms hari raya pertama. Malam raya ke 2 tu, family in law buat BBQ as acara kemuncak sambutan raya tahun ni...heheh. Oh ye, smbil celebrate birthday ika...sepupu wifey aka pengapit dia ms our wedding hr tu. Happy Birthday Ika!!!

Pagi raya ke 3, aku n wifey gerak balik KL awai2 takut kena jem n plan nak beraya kat KL pulak. Walaupun dlm list byk rumah nak pergi, kami end up beraya kat rumah kawan uni aku din and nan aje. Letih pulak nak teruskan beraya...esok dah kena keje.

Masuk keje, ada 4 org je dlm opis, kat luar opis pun selain pak guard mmg tak jumpa org lain. Punya la sangap nak abiskan opis hour hari tu. Habis je keja, terus rushing balik Raub pulak. Malam tu, open hse my family kat Raub. Sebab target nak smpai Raub sblm open hse start (dlm lepas isyak), berbuka puasa pun sanggup dlm kereta dgn air mineral + kuih raya je. Alhamdulillah, kami sempat sampai sblm org ramai dtg. Sampai2 je, aku n wifey mmg tak tunggu apa2 lg terus makan puas2. Menu open hse mlm tu macam2....main menu ada nasi tomato, nasi minyak, bee hoon s'pore dan laksa. Org yg dtg pun boleh tahan ramai...yg penting makanan cukup dan aku dpt jumpa semua adik beradik n ramai saudara mara + jiran2 + kawan2 mlm tu. Senang...takyah nak pi rumah depa dah.

Raya ke 5, adik beradik pun start balik rumah masing2. Mak ajak kami yg ada balik Temerloh pulak. On the way ke Temerloh, kami singgah Kuala Gandah, Lancang tgk gajah, rusa etc (about Kuala Gandah...nanti aku update kemudian). Kami sampai rumah mak cik kat Temerloh lewat petang n lepas maghrib, singgah rumah pak cik kat Desa Murni pulak dalam perjalanan balik ke Raub.

Raya ke 6, aku n wifey cuma beraya dlm kampung je...jenguk sedara mara selain layan kawan yg dtg bertandang. Walaupun plan nak berjalan kat bandar...tp trus cancel bila dgr dlm radio, jalan kat bandar dah start jem dgn org nak balik KL...cari nahas la kalau pergi jugak. Pagi Sabtu tu kami bertolak ke Kuantan (rumah akak aku) as our final destination that week. Kak De buat open hse hr tu so kami diwajibkan dtg utk tolong mengabiskan makanan dia. Kat umh Kak De ni finally aku dpt jugak soto yg mmg wajib bg aku tiap kali raya. Wifey pun nampaknya dah menuntut ilmu buat soto n bee hoon s'pore...hahaha....x sabar nak tunggu praktikalnya pulak.

Kami tak sempat berjalan sgt kat Kuantan, plan nak bermlm kat umh Kak Jus kat Pekan pun cancel je. Pagi2 ahad kami gerak balik KL untuk elak jem...last day cuti tu, taknak la amik risiko. Papun rasanya highway tak jem teruk sgt tahun ni as compared to last year...tak dgr la org cerita melekat dlm jem sgt tahun ni...syukur.

Sambutan raya...walaupun agak penat ke hulu hilir tp alhamdulillah, semangat ziarah menziarah tu berjaya jugak aku laksanakan sebaiknya. Maaf kpd saudara mara + sahabat handai yg aku cuba gak nak beraya tp mmg tak sempat, insyaallah, moga kita dpt berjumpa di lain masa..ok.


Our Aidilfitri 2009 Route : KL > Sitiawan > Teluk Anson > KL > Raub > Temerloh > Kuantan > KL

p/s : indirectly, warna tema raya aku n wifey tahun ni sudah didedahkan. Sedondon ke idak...ada aku kesah :)

5 comments:

DJ said...

pembetulan...bukan teluk anson, tapi teluk intan yea!

Najed said...

alah...mak catchy2 sket pun tak boleh :P

ZERO VENDETTA said...

sya ada terpk jgk td,ada ke teluk anson?saya buta geographi.hehee..

oo kiranya dah lama jgk kamu tanpa ayah.semoga kamu & keluarga terus tabah.jgn lupa doakan kesejahteraan arwah di sana.Amin..

ZERO VENDETTA said...

Tp yg klasiknya ada lg2 gambar lama2..Macam saya gambar zaman kecil bole bilang dengan jari =(

Najed said...

teluk anson tu nama lama teluk intan.

yup...tp tak terasa lama tu. amin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...