Arti Sahabat

Sunday, July 5, 2009

Apa beza kawan vs sahabat eh?

Ramai org cakap...pasangan hidup kita tu la sahabat kita. Betul...dia tu bukan je dah sahabat tp dialah segalanya. Apapun, dlm hidup kita selain our soulmate tu, fraction kasih sayang tu tetap ada utk insan + makhluk tuhan lain mcm parent, family, sedara mara, sahabat handai, kawan-kawan, binatang peliharaan etc. Dok gitu?

Hampir 30 tahun aku hidup kat atas bumi ni...macam2 org aku jumpa....syukur, kebanyakannya boleh dibuat kawan. Cuma macamana senang jumpa & buat kawan...nak dpt sorang sahabat agak susah. Patutla org selalu cakap 'kawan ketawa ramai, kawan menangis belum tentu'.

Btw, aku bukan nak komen apa2 la pasai tu...aku pun x tau aku ni jenis kawan/ sahabat macamana? Point aku kat entry kali ni pasai kawan multi level marketing (MLM) or jual insuran or watever yg sewaktu dgnnya. Sebabnya ada beberapa kali dah....bila kwn2 lama contact balik...bukan main semangat depa nak jumpa...tup2 nak ajak joint MLM/ promote beli insurans etc. Aku faham...dorang cari rezki tp yg bestnya kalau aku cakap aku x nak joint...terus x jd jumpa...hatta sms pun x dijawab dah. Kalau jumpa pun tu la kali pertama & terakhir...hah! camne tu?

Ikutkan hati terkilan jugak tp bila difikirkan balik...zaman skrg ni...benda2 camtu biasa la. Cuma kalau kawan2 biasa tu x la terasa sgt, tp bila yg buat lagu tu sahabat2 yg mmg aku pun hope nak jumpa...terkilannya dah lebih sikit. Now, kalau kwn2 lama yg x penah2 contact tiba2 contact n begitu semangat nak jumpa esp kat mamak....aku mula pessimis....mana la tau 'ada udang disebalik mee'...bukan salah aku kan?...pengalaman yg buat aku camtu. Apapun, tetap ramai jugak kawan & sahabat yg sgt bagus, ada la aku rasa keikhlasan nak berkawan tu bila jumpa balik. Aku pun suka jugak dengar dorang explain produk2 dorang tu...cuma takkan tiap kali org promote aku nak ambik kan?

Oklah..layan lagu 'arti sahabat by nidji' ni...buat semua sahabat & kawan.

Tak mudah untuk kita hadapi
Perbedaan yang berarti
Tak mudah untuk kita lewati
Rintangan silih berganti

Kau masih berdiri
Kita masih di sini
Tunjukkan pada dunia
Arti sahabat

Kau teman sejati
Kita teman sejati
Hadapilan dunia
Genggam tanganku

Tak mudah untuk kita sadari
Saling mendengarkan hati
Tak mudah untuk kita pahami
Berbagi rasa di hati

Kau adalah..
Tempatku membagi kisahku
Kau sempurna
Jadi bagian hidupku
Apapun kekuranganmu

* lagu dah dimasukkan kat player di sebelah...just pilih je nak dengar lagu arti sahabat.


Btw...jumpa kawan/ sahabat lama ni tetap sesuatu yg aku looking fwd. Latest...aku dpt info n no hp best friend time sekolah dulu....last jumpa thn 1998. Dia je last best friend yg aku lost contact n mmg cari-cari...yg lain semua dh jumpa dah.

Bertahun-tahun aku cari, rupanya dia ada kat situ je...tmpt yg patutnya lama dah kami boleh terserempak. Mungkin belum diizinkan Allah utk kami berjumpa balik kot, lepas dah ada info + no hp pun semua usaha menjejak dan menghubungi gagal jugak. Takpelah, at least aku puas hati tau dia kat mana, hidup dgn baik & ada keluarga bahagia....alhamdulillah. Aku rasa, usaha aku nak menyambung balik silaturrahim tu dah dibuat semampunya.

Buat semua sahabat... walau apa sekalipun, kat mana pun korang, aku tetap doakan moga kita semua beroleh yg terbaik & berbahagia selalu...insyaallah...amin.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...